Een vraag van een klant deze week was, hoe krijg ik vertrouwen in mijn jaarplan? Vast een vraag die velen van ons bezig houdt in deze eerste week van januari. Allereerst, heb jij een jaarplan? En als jij een plan hebt, heb jij er dan vertrouwen in dat je het komend jaar gaat behalen?
1. Het is belangrijk dat het jouw plan is.
Ik kom het helaas nog heel veel tegen: individuele plannen die niet zijn bedacht door het individu zelf. Dat werkt niet. Als een plan opgelegd is door een ander dan moet je je afvragen hoeveel commitment jij hebt op dat plan. Een goed plan begint bij bedenken wat jij wil. Waarom doe je dit en wat wil jij bereiken?
2. Jouw plan begint met een diepgaande analyse.
Voordat je naar de toekomst gaat kijken is het belangrijk om terug te blikken. Wat heb je de afgelopen tijd gedaan en wat heeft dit je opgeleverd. Probeer hierbij niet alleen naar activiteiten en aantallen te kijken over een bepaalde periode, maar vraag je ook af waarom de getallen zijn zoals ze zijn. Heb jij bijvoorbeeld 10 nieuwe klanten binnengehaald? Kijk dan naar de reden waarom deze klanten voor jou kozen, wat de kenmerken van deze klanten zijn, welk probleem het is dat je voor hen oplost etc. En doe hetzelfde voor de prospects die nee zeiden. Ik ben benieuwd wat je ontdekt!
3. De balans tussen een ambitieuze doelstelling en een realistische doelstelling.
Je wil er zeker van zijn dat je jouw plan en daarmee doelstelling gaat halen, maar je wil jezelf ook zo uitdagen dat je soms creatief zal moeten zijn om je doelstellingen te kunnen behalen. Een tip van mij: praat er met mensen over. Waar ligt de juiste balans tussen het spannend vinden maar er wel vertrouwen in hebben.
4. Vertaal jouw doelstelling naar concrete activiteiten en vraag je team of ze jou eraan willen houden.
Heb je bepaald wat je doelstelling is en wat je hiervoor precies moet doen? Maak dit dan klein door op te knippen wat je per week moet doen om op jouw plan uit te komen. Deel jouw weekdoelen met je team en vraag hen of ze jou eraan willen houden.
5. Richt meetmomenten in.
Nog beter is om vaste meetings in te plannen, het liefst op vrijdag aan het einde van de dag, waarop je met elkaar bespreekt of jij jouw weekdoelen hebt gehaald, waarom wel of niet en hoe je ervoor gaat zorgen dat je de week daarop op plan loopt. Dit gaat ervoor zorgen dat je niet achter komt te liggen en dat je wekelijks urgentie voelt om te doen wat je met jezelf hebt afgesproken. Geen uitstel gedrag dus!
6. Bedenk wat redenen kunnen zijn dat je soms niet op koers loopt en wat je dan gaat doen.
Toch gaan er momenten zijn waarop het soms even niet lukt. Probeer vooraf al in je plan op te nemen wat dit soort momenten vaak voor jou zijn en hoe je hier dan mee om wil gaan. Neem er dan in je activiteiten en cijfers ook rekening mee dat er soms, niet te vaak, slechtere weken tussen zitten. Het gaat erom hoe je jezelf herpakt!
7. Bereid je voor!
Voorbereiding is nog altijd het halve werk. Als jij voorafgaand aan je plan bijvoorbeeld al jouw hele lead lijst klaar hebt staan. Jouw pitch hebt uitgeprint, jouw meetmomenten hebt ingepland, formats hebt voor opvolging en offertes, dan krijg je steeds meer vertrouwen in jouw plan én is de kans ontzettend groot dat je je plan gaat halen. Ohja! En vergeet niet een beloning te bedenken dat jou motiveert als je je plan SMASHT.
Succes!
Comments