LI-62A7179F07FED De 7 essentiële vaardigheden van een ware sales pro
top of page
Zoeken

De 7 essentiële vaardigheden van een ware sales pro

In een van onze eerste blog posts schreven we over de 5 onmisbare eigenschappen van een echte sales professional. Sales is namelijk niet een vak dat iedereen zomaar ligt en het verloop ligt vele malen hoger dan in andere vakgebieden. Aangezien het alweer een tijdje geleden was dat we hierover geschreven hebben, geven we jullie graag een update over wat nou echt essentiële vaardigheden zijn voor een ware sales pro.


1. Gedreven en mentaal sterk

Het feit dat je in sales vaak met tegenslagen te maken krijgt is het understatement van de eeuw. Het hoort er nou eenmaal bij. Een gedreven en mentaal sterke sales pro kan hier wel mee omgaan. Anders moet je toch echt zelf innerlijke motivatie zoeken en je doorzettingsvermogen te verhogen. Gelukkig is het ook zo dat hoe vaker je dit al hebt meegemaakt, hoe dikker je huid.


2. Lef

Lef is cruciaal in verschillende stappen van het sales proces. Het begint al bij het stellen van ambitieuze doelstellingen en gaat door tot aan het sluiten van de deal. Zo is er ook veel lef nodig om confronterende vragen te stellen aan klanten wat het huidige denken weet uit te dagen. Hiervoor moet je sterk in je schoenen staan, aangezien het frictie in je gesprek kan creëren. Helaas is dit juist zo belangrijk om hun problemen te identificeren.


3. Nieuwsgierigheid

Wat bij de vorige vaardigheid goed aansluit is nieuwsgierigheid. Iemand die nieuwsgierig is zal niet alleen de power vragen stellen, maar ook de pijn vragen. Puur omdat ze echt graag willen begrijpen wat er speelt. Dit soort mensen hebben misschien zelfs wel minder lef nodig. Ze gooien zo alle vragen eruit die nodig zijn om tot een sterke business case te komen.


4. Inspirerend en energiek

Waarschijnlijk kent iedereen wel iemand die zo mooi kan spreken dat het bijna betoverend is. Iemand die inspirerend en energiek is maar niet het gesprek domineert. Bij deze vaardigheid speelt 'less is more'. Je klant overspoelen met wat jullie wel allemaal niet kunnen is niet een goede aanpak. Het is beter om daadkrachtig en effectief te communiceren. Loop jij altijd uit in afspraken? Dan gaat er toch iets mis.


5. Verbindend

Verbinden met je klant zorgt ervoor dat je vertrouwen opbouwt. Het vermogen om sterke en duurzame relaties op te bouwen met klanten is daarom essentieel. Deze vaardigheid speelt een rol in het hele sales proces, maar vooral aan het einde en kan doorslaggevend zijn voor het sluiten van de deal.


6. Onderzoekend

De onderzoekende vaardigheid wordt soms nog over het hoofd gezien. Juist daarom willen we hier even stil bij staan. Een proces moet aansluiten en passen bij een doelgroep. En de doelgroep moet weer gekozen zijn bij jouw product of dienst. Het is dus belangrijk om continu te onderzoeken waar jullie product-market fit zit. Daarnaast is een goede kennis van de producten of diensten die je aanbiedt en inzicht in de markt waarin ze actief zijn zeer noodzakelijk. Sales pros moeten goed geïnformeerd zijn over hun aanbod en op de hoogte blijven van ontwikkelingen in de branche.


7. Zelfkennis en je kwetsbaar kunnen opstellen

Zelfkennis omvat dat iemand zijn eigen sterke en zwakke punten kent. Sterke punten kunnen voor synergieën zorgen binnen het team en zwakke punten kunnen verbeterd worden. Hierbij komt ook kijken dat iemand kritisch is naar zichzelf toe en open staat voor feedback.


Als je op zoek bent naar een nieuwe sales pro, kijk dan naar welke vaardigheden iemand heeft en hoe hun persoonlijkheid in elkaar steekt.


88 weergaven
bottom of page